Sider

torsdag 25. april 2013

Uke 30 (KUN 10 gjenstående uker)....

Fra 30 uker og 0 dager til 30 uker og 6
dager av svangerskapet.
Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm
 
 
OM BARNET

 
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

 
Kjønn:

En liten prins < 3
Navn:

Det forblir hemmelig en stund til, mulig til han er ute :) Men vi er veldig fornøyde med valget av navn.

Uker på vei:

30 uker

Uker igjen til termin:

10 + 2

Aktivitet innenfra:

En aktiv liten krabat :)

Utålmodig:
Nei, vil ikke påstå det. MEN skal innrømme at jeg gleder meg til og hilse på han og holde han i armene mine.

Babyens leie:
 
Lagt seg godt ned i bekkenet. MEN han er fremdeles liten så kan fremdeles skubbe seg oppover så jordmor sa.

Aktivitet på meg:

Ut å gå er alfa omega!
Går jo og en del på jobb, har med andre ord ingen stillesittende jobb.

Søvn:

Opp å ned, noen netter sover jeg hele natta og noen netter vokner jeg med krampe i beina, må på do, er tørst osv.
Kynnere:

Ja, til tider kommer det. Ikke noe særlig behagelig, men det er ok..

Vektøkning:

Lagt på meg hele 4 kilo!
Strekkmerker:

Nei :)
Matkick:

Druer & paprika!

Humør:
Jo, greit. Humørsvingninger til tider.
Tungt?

Ikke tungt, men trøtt er  jeg. Og sliter med bekkenet men ellers ok.

Siste innkjøp:
Ikke kjøpt noko den siste tiden, men i kveld kom mamma med klær og en leke (ikke sett på klæra enda så vet ikke ka det er enda).
 
Neste kontroll:

Om ca 3 1/2 uker :)

Forventninger til fødsel:

At fødselen starter av seg selv, som sist. Og at jeg får føde i badekaret som eg vil :) Og at jeg får føde der jeg vil. Skulle det skje noe blir jeg flyttet fra fødeavdelingen jeg skal på til vanlig. Og det vil jeg ikke. Skal ikke ha smertestillende, derfor jeg har valgt og føde der jeg skal.

Pakket fødebag?
 
Nei, ikke tenkt tanken enda. Men får begynne og tenke etter hvert. Vente noen uker til kanskje.
 
Utstyr som mangler:
Det mangler no litt, vogna er bestemt og ikke kjøpt vel og merke.
Har jo litt ting etter Amanda, men solgt noe, så noe må kjøpes nytt eller brukt.
Senga står foreløbig på Voss, som kommer nedover etterhvert.
 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med 30 uker :) Er 30 uker på mandag, spennende! Tiden flyr denne gangen altså! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Å gud ja,tiden springer avgårde denne gangen her!!
      Sist gang telte man dager og timer (nesten), og nå går tiden bare raser fort.

      Slett

Blir kjempe glad for en kommentar her på bloggen, ha en strålende fin dag ;)